Està preparat el món perquè tots tinguem cotxe elèctric?

Consultar font

"Ho està", afirma Rafael Sánchez, responsable d'estudis d'anàlisi industrial d'Endesa. "La xarxa podria alimentar tot un parc automobilístic com l'actual [més de 28 milions de cotxes a Espanya], però elèctric, sempre que la càrrega s'organitzés de manera intel·ligent", afegeix l'economista. Sánchez es refereix al fet que les bateries s'omplin durant les hores vall del dia, just en els moments en què la demanda d'energia per part dels usuaris és menor, com la matinada, i que la recàrrega ràpida quedi com a suport puntual durant el dia. Per contra, carregar el vehicle elèctric en els moments de major demanda, com certs trams de la tarda, quan els aparells en llars i comerços estan a ple rendiment, saturaria la xarxa. La infraestructura elèctrica d'Espanya és capaç de produir i distribuir més energia de la que normalment es necessita per proveir als usuaris durant els punts de màxima demanda que solen donar-se en moments puntuals de l'hivern i l'estiu. "El nostre sistema està preparat per a generar una quantitat més gran de la que es necessita habitualment [disposa d'una potència instal·lada de 106 terawatts, amb el 40% de capacitat addicional per cobrir les màximes demandes]", explica Sánchez. El marge de la xarxa per incorporar nova demanda en els períodes valls es troba entre el 40% i el 60%, d'acord amb Endesa. "La gent pensa que la major part de l'energia s'utilitza per generar electricitat, però aquest ús només constitueix un 20% de l'energia primària total que es consumeix a Espanya. Al transport, per exemple, es destinen dos cinquens, el doble" , argumenta Paco Segura, coordinador general d'Ecologistes en Acció. De fet, el sector de major consum de petroli segueix sent el transport, amb el 67%. A Espanya només el 10% de l'electricitat ve de la combustió del fuel i el 25% del gas natural. El mateix passaria a Europa ia tot el món. L'Agència Internacional de l'Energia (IEA en anglès) assegura que l'impacte d'un parc mundial 100% elèctric és assumible. "Les nostres anàlisis demostren que amb una política de càrrega flexible els pics de demanda poden ser gestionats", explica Marina Gorner, portaveu de la IEA. Gorner assegura que si la pregunta formulada és hipotètica, l'interrogant real és si podrem generar més electricitat i distribuir-la per incorporar un parc mundial electrificat. Quanta energia caldria? De tota aquesta electricitat generada a Espanya, tan sols el 18% o 19% hauria de ser destinat a la recàrrega d'un parc exclusivament elèctric, d'acord amb un estudi elaborat per Endesa al costat de Eurelectric el 2015 i presentat al Parlament i la Comissió Europea . Aquesta xifra creix fins al 21% per tot Europa, on circulen actualment 249 milions de vehicles, segons Endesa, que apel·la a aquest informe. En 2014 aquest consum era del 0,03% de tota l'energia generada, segons l'Agència Europea del Medi Ambient. Si tots els 1.200 milions d'automòbils que circulen avui pel planeta fossin elèctrics acapararien 2.300 teravatis / hora (TWh) l'any, suposant que recorreguessin una mitjana de 13.000 quilòmetres per any, amb un consum de 0,18 quilowatts per quilòmetre recorregut (la mitjana dels models en el mercat). Això constitueix el 10% de tota l'energia (21.000 TWh) que es va consumir a tot el planeta en 2016, d'acord amb càlculs de l'Agència Internacional de l'Energia. Quants cotxes elèctrics hi haurà? Hi ha més de dos milions de vehicles elèctrics al món. Són només el 0,2%, de tots, encara que el seu nombre creix exponencialment. El 2015, l'estoc mundial de zero emissions va superar el milió. En només un any es va doblar. Un increment vertiginós del que són responsables grans economies com la Xina i els Estats Units i que augura una progressió positiva. Aquesta velocitat de creixement s'hauria d'accelerar per complir amb les metes marcades en el Pacte contra el canvi climàtic de París i arribar a 2040 als 600 milions d'aquests automòbils. A Espanya, el creixement en vendes s'ha alentit en els últims tres anys. A la fi de 2016 hi havia a Espanya 19.037 vehicles elèctrics purs. Menys del 0,7% de la flota. Per complir amb els objectius que marca la Unió Europea, aquest país hauria de tenir en circulació 300.000 cotxes i camions a piles en 2020, un objectiu que sembla inviable. "Esperem que almenys en 2050 la meitat dels cotxes que recorrin els nostres carrers, uns 12 milions, siguin elèctrics. Per a això, per a 2030, la meitat dels cotxes que es venguin han de ser zero emissions ", afegeix Sánchez, d'Endesa. "Tot depèn de la superació de barreres relatives a la infraestructura [punts de càrrega] i el ritme d'acceptació del mercat. Alguns països del nostre entorn ens porten molt avantatge. És el cas de Noruega", afegeix. A la nació escandinava gairebé 1 de cada tres cotxes és elèctric o híbrid endollable. Una xifra (28,76%) molt per sobre del 6,39% del segon país amb més vehicles electrificats.