Airless tires and other innovations to come

View source

Un estudi de la signatura Jato Dynamics va certificar que els fabricants d'automòbils van vendre l'any passat 84,2 milions d'unitats en el món (tant per a passatgers com per a activitat comercial lleugera), el que va suposar un augment del 5,6% respecte a 2015 . No obstant això, les empreses saben que per seguir sent competitives en les pròximes dècades necessiten grans dosis d'adaptació i innovació. Veus de pes en el sector com Carlos Ghosn, president de l'aliança Renault-Nissan, i Robert O'Donnell, fundador de Technalysis Research LLC, han assenyalat que l'automòbil del futur serà impulsat per energia elèctrica, no requerirà de conducció humana i contribuirà a la demanda de transport principalment per mitjà de lloguer. En això van coincidir tots els experts que van participar fa unes setmanes en Movin'On, la cimera internacional sobre mobilitat sostenible organitzada per Michelin a Mont-real. La cura mediambiental ha modificat a la indústria automotriu. Les companyies han posat en marxa plans de desenvolupament sostenible per a millorar processos de producció i utilitzar cada vegada més energia verda en les seves plantes. Els programes especialitzats de programari representen un avantatge en aquest aspecte. "Amb els instruments idonis, les empreses poden produir unitats més barates en menys temps, considerant les necessitats dels consumidors i evitant el desaprofitament de recursos", afirma Guillaume Gerondeau, director principal de transport i mobilitat per a Àsia de Dassault Systèmes, firma francesa d' programari que treballa de prop amb els grans fabricants. Ara bé, el principal repte mediambiental per a les companyies és la transició de combustibles fòssils a nets. Els cotxes elèctrics i híbrids estan a la venda des de fa anys i la seva presència al mercat augmenta. D'acord amb un estudi de l'Agència Internacional de l'Energia, en 2016 es van vendre al món uns 750.000 vehicles d'aquest tipus, un increment del 40% respecte a 2015. No obstant això, hi ha actualment dos automòbils elèctrics per cada mil convencionals. L'estudi indica que tant el preu com la capacitat d'autonomia d'aquests cotxes impedeixen encara que competeixin seriosament amb els de combustió, pel que és necessari el suport de polítiques governamentals. D'altra banda, analistes assenyalen que el baix preu del barril de petroli alenteix el canvi energètic. Així, la transició pot prendre més temps del que s'esperava, tot i que les companyies inverteixen per millorar les seves models alimentats per electricitat. Convé subratllar els avenços en l'anhelat projecte de conducció autònoma. Empreses com Volkswagen, Ford, Volvo i General Motors, igual que gegants informàtics -Google, Apple-, han invertit de manera considerable. La col·laboració entre Audi i Delphi, el mateix que els fruits del Toyota Research Institute, mostren que aquesta tecnologia es troba en una fase avançada i promet beneficis en seguretat i eficiència gràcies a la intel·ligència artificial. La demora per al seu llançament comercial resideix més aviat en el desafiament de la convivència entre cotxes no tripulats i convencionals i en diferents marcs legals. Al desembre de 2015, el periodista Dan Neil vaticinava a The Wall Street Journal l'abandó progressiu del cotxe en propietat. A més dels danys mediambientals i les hores desaprofitades en el trànsit, Neil esmentava que als EUA un vehicle passa el 95% del temps aparcat. Així mateix, diversos estudis assenyalen que les noves generacions s'inclinen més per utilitzar mitjans de transport en lloc d'adquirir-i que l'automòbil està perdent el seu paper de marcador d'estatus. "Aquests canvis s'estan donant a diferents velocitats, ja que la situació no és la mateixa en països desenvolupats i emergents, però clar que hi ha una tendència. Tot depèn de l'accés als tipus de mobilitat ", assenyala Guillaume Gerondeau.