Comprar dièsel o gasolina, què interessa més?

Consultar font

Deixem fora de l'ocasió als híbrids, els híbrids endollables i als elèctrics: són novells, acabats d'arribar gairebé en bolquers que no tenen el que cal tenir per suportar la lluita, el combat a mort que porten dirimint els cotxes de gasolina i els dièsel des de temps immemorials. D'acord, potser això hagi estat passar-se, però vista l'animadversió que es profereixen els defensors d'un i altre tipus de combustible, l'exageració tampoc està molt fora de lloc. Diesel o benzina ha estat una dicotomia a la qual han hagut d'enfrontar-tots aquells compradors d'un cotxe des de fa ja força temps. La balança s'ha inclinat a favor d'una o altra tendència depenent de l'època, arguments que defensaven una s'han emprat per lluitar per l'oposada després, i el resultat és que encara és una qüestió que no s'ha aclarit: ¿dièsel o gasolina , què interessa més? El primer enfrontament el trobem en el preu del combustible. Tradicionalment omplir un dipòsit de dièsel sortia considerablement més barat que fer-ho amb gasolina, però d'uns anys ençà el preu dels dos carburants ha anat igualant-i, encara que el gasoil costa una mica menys, no és suficient com per donar-li un avantatge rotunda. Seguim amb preus, però ara el dels cotxes. En versions mecàniques equivalents (amb bloc de potències similars), la variant dièsel és sempre més cara que la de gasolina, amb una diferència d'un parell de milers d'euros com a mínim per norma general. L'única manera que compensi la seva adquisició fins i tot amb el sobrepreu és que es recorri una gran quantitat de quilòmetres de manera anual, el que farà que es rendibilitzi pel marge (cada vegada més escàs) del cost del carburant. Però això també deixa molt clar que, si es va a fer un ordre inferior a 20.000 quilòmetres, sembla difícil amortitzar i que l'opció en aquest cas ha de ser un gasolina. També cal tenir en compte el manteniment, matèria en la qual els costos d'uns i altres difereixen bastant. El RACE apunta tenir en estat òptim un diesel és entre un 20 i un 25% més car que un gasolina, els seus sistemes de filtres i catalitzadors són cars de reemplaçar, també és més car passar-los la ITV i les asseguradores posen un preu més alt per l'assegurança d'aquests vehicles. La batalla del consum sempre ha estat territori de victòria per al dièsel, i segueix triomfant, encara que per menys marge que fa uns anys: el downsizing dels gasolina i la implementació de turbos els permet aconseguir bones xifres de potència reduint la despesa. Això sí, on encara no aconsegueixen fer ombra als models de gasoil és en les xifres de parell motor.